Wednesday, April 28, 2010

buah-buahan

1. Acai Berry
Acai berry merupakan kandungan buah yang utama didalam jus MonaVie dan telah dikenalpasti sebagai Super Anti-Oksidan yang mempunyai ORAC rating paling tinggi di dunia.
Kajian menunjukkan untuk badan kita kekal sihat kita perlu makan sekurang-kurangnya 5 jenis buah-buahan dan sayuran setiap hari. Adakah anda makan 5 jenis buah-buahan dan sayuran hari ini? Jika jawapannya tidak, bagaimana dengan semalam, minggu lalu, bulan lalu?? Jika perkara ini berterusan, bermakna tubuh kita pasti kekurangan Vitamin! Kekurangan vitamin bermakna sistem pertahanan badan kita akan menjadi lemah, dan senang terdedah kepada penyakit.
Kajian mendapati warna yang berlainan pada buah berlainan menunjukkan vitamin yang berbeza ada pada buah tersebut. Vitamin yang paling hebat majoritinya berada pada kulit dan biji buah.
Acai berry merupakan kandungan buah yang paling banyak di dalam produk MonaVie. MonaVie adalah hasil gabungan 19 buah-buahan organik yang diproses daripada kulit, isi dan juga bijinya. MonaVie adalah produk makanan kesihatan yang digunakan untuk membantu mengatasi masalah kesihatan seperti kanser, darah tinggi, kencing manis, masalah pencernaan dan lain-lain

Membantu dan merangsang sistem imun dan metabolisme
Membantu menghalang pembekuan darah
Menjaga kolestrol yang baik dan mencegah penyakit jantung
Membantu mengurangkan berat badan/melawan obesiti
Membaiki sistem penghadaman
Mengurangkan rasa sakit dan ketidakselesaan
Memperbaiki penglihatan
Menggalakkan tidur yang lena dan sihat
Meningkatkan tenaga dan stamina
Membina otot
Mencegah dan merawat Alzheimer
Mengandungi anti-allergi
Menurunkan tekanan darah
Menggalakkan kitaran yang lebih baik
Anti-penuaan dan radang
Membaiki fungsi seks
Membaiki penumpuan minda
Amino acid/protein & menyerupai profil telur
Anti oksidan yang tinggi dan berkesan
Membantu melawan Redical bebas
Kaya dengan vitamin, mineral, fitonutrien dan lain-lain.

2. Buah Anggur hijau
Buah anggur yang beraneka jenis warna memberi spectrum perlindungan
Anti-Pengoksidaan.
Komponen jus buah anggur dilaporkan boleh mengurangkan
risiko terhadap kanser, strok, sakit jantung dan kehilangan daya ingatan.


3. Buah Anggur Ungu
Buah anggur ungu mengandungi
Resveratrol, sejenis agen Anti-Pengoksidaan yang menentang kanser dengan
berkesan. Jus buah anggur memberikan kebaikan seperti berikut.

Anti-penuaan
Anti-inflamasi
Kelenturan arteri
Kesihatan sistem jantung
Pencegahan kanser prostat
Anti-bakteria / virus
Anti-pengoksidaan
Kesihatan otak, kulit, mata
Kesihatan gastric


4. Buah Prun
Buah Prun merupakan buah plum yang dikeringkan, ia kaya dengan minerals dan polyphenol, mempunyai nilai ORAC yang amat tinggi. Proses pengeringan sebenarnya meningkatkan daya Anti-Pengoksidaan lebih daripada 6 kali ganda. Buah Prun mempunyai daya pemulihan seperti:


Menentang jangkitan
Penyakit sistem jantung
Pengurangan kolesterol
Kencing manis
Pencegahan kehilangan daya ingatan dan penyakit Alzheimer
Penyakit Diverticular
Pengurangan risiko tanggungan estrogen kanser
Merangsangkan kepadatan tulang
Kesihatan hati
Pembersihan usus perut

5. Camu Camu Berry
Buah Camu Camu berry merupakan sumber Vitamin C semula jadi yang paling kaya di dunia. Kandungannya dinilai sebanyak 30-60 kali lebih tinggi untuk memperkuatkan sistem daya tahanan dan memperbaiki tisu penghubung. Ia didokumenkan mempunyai daya keupayaan sebagai Astringent, Anti-Pengoksidaan dan Emollient terhadap:

Jangkitan virus
Selsema
Kemunduran Macular
Masalah Gusi

6. Buah Kiwi
Buah Kiwi kaya dengan phytonutrients serta plebagai vitamin dan mineral. Ia terkenal sebagai alternatif kepada aspirin untuk mencairkan darah demi perlindungan kesihatan sistem jantung. Kanak-kanak yang mengambl buah kiwi didapati kurang dipengaruhi oleh masalah kesihatan berikatan dengan sistem pernafasan termasuk berdehit, pernafasan pendek dan batuk malam. Buah kiwi biasanya digunakan untuk:

Melindungi DNA daripada radikal bebas
Pengawalan tahap gula dalam darah
Mengurangkan triclycerides dalam darah
Pencegah kanser kolon/kanser kulit/prostate
Pengawalan kolesterol
Menyingkirkan toksin kolon

7. Buah Gojiberry/Wolfberry
Selama beribu-ribu tahun di negeri China, ia dikenali sebagai "Herba Panjang Umur". Ia membekalkan Anti-Pengoksidaan dan polysaccharides, serta menunjukkan peningkatan aktiviti sistem daya tahanan. Sejarah sains telah membuktikan Gojiberry / Wolfberry boleh mencegah:

Keletihan Kronik
Penyakit Kulit
Sakit kepala
Sakit sendi-sendi / sengal-sengal tulang
Kencing manis
Kerosakkan DNA
Kanser
Masalah Fungsi Seksual
Masalah Pengaliran saluran darah
Insomnia (sukar untuk tidur)

8. Buah Blueberry
Buah Blueberry merupakan penjana Anti Pengoksidaan yang berkesan, Perubatan traditional memberitahu kita bahawa Blueberry mempunyai sejarah yang lama dalam penggunaan untuk:
Anti penuaan
Kencing manis
Keletihan mata
Menentang kanser serviks / payudara
Perlindungan sistem jantung
Peningkatan selera makan
Peningkatan daya ingatan
Menyokong saluran darah
Jangkitan saluran air kencing
Pengurangan Kolesterol


9. Buah Delima
Jus buah Delima mengandungi Anti-Pengoksidaan yang lebih daripada teh hijau, jus blueberry, jus cranberry atau jus oren. Ia amat berkesan untuk membersihkan plak dari dinding dalaman arteri. Ia telah digunakan dalam bidang perubatan selama beribu-ribu tahun untuk:
Strok
Kencing manis
Menentang bakteria & jangkitan kulat
Gangguan tekanan darah
Pelbagai jenis masalah usus
Pencegahan pembekuan darah
Pencegahan serangan sakit jantung

10. Buah Bilberry
Buah Bilberry mempunyai hubungan rapat dengan blueberry dan ia terkenal dengan daya memperkuatkan kapilari-kapilari mata. Buah Bilberry melambatkan proses kemunduran macular berkaitan dengan usia, rabun malam dan gangguan mata yang berkaitan dengan diabetes. Buah Bilberry mempunyai daya penyembuhan dan kesan pemulihan untuk:

Batu pundi
Menentang inflamasi
Glaukoma (penyakit mata yang beransur-ansur buta)
Memperkuatkan kapilari
Tekanan darah tinggi
Pembentukan kolagen
Sendi menjadi bengkak
Ketiadaan haid secara abnormal
Pencegahan / rawatan artrities reumatik

11. Buah Laici
Buah Laici berasal dari hutan cuaca panas di China Selatan dan juga di Vietnam. Ia telah di pelihara di negeri China lebih daripada seribu tahun. Ia merupakan buah hutan yang digemari oleh orang ramai di negara-negara asia. Dengan setiap 100 gram isisnya, terdapat 72mg Vitamin C. Oleh itu, ia merupakan sumber Vitamin C utama, termasuklah potassium dan pelbagai nutrien lain. Mengambil laici setiap hari kemungkinan dapat membantu mengurangkan risiko kanser dan pelbagai penyakit lain.

12. Buah Pear Nashi
Pada zaman silam, Buah Pear Nashi hanya disajikan kepada golongan kaya dan bangsawan Cina. BUah Pear Nashi ditanam dan dimakan dari abad ke abad. Asal-usulnya tidak dapat dikaji lagi. Ia dianggarkan telah muncul sekurang-kurangnya 3000 tahun lalu di negeri China. Buah Pear Nashi merupakan sumber diet fiber yang utama, ia juga mempunyai kandungan potassium dan pelbagai mineral utama. Ia mengandungi kira-kira 10% USRDA untuk Vitamin C, dan sari folate yang menjadikan kumpulan Vitamin B kompleks, Vitamin-vitamin tersebut adalah penting untuk aktiviti metabolisme dan penghasilan sel-sel darah merah.

13. Buah Cranberry
Buah Cranberry kaya dengan phytonutrients dan pranthocyanidins (PAC's). Berdasarkan sejarah, Cranberry telah digunakan untuk:
Menyokong kesihatan gusi
Gangguan pundi hempedu & hati
Prostatitis(Radang pada prostate)
Antibiotik (E Coli, H Pylori)
Anoreksia (wanita mudah hilang nafsu makan kerana takut gemuk)
Kesihatan saluran air kencing
Masalah penghadaman makanan
Masalah penyakit darah
Pencegahan kanser prostate

14. Buah Acerola
Acerola juice is as common and popular in Brazil as orange juice is in North America. As a natural remedy in Brazil, a handful of fresh fruit is eaten for fever and dysentery. It is also used there as an anti-inflammatory, astringent, stimulant for the liver and renal systems, diuretic, and to support heart function as well as to heal wounds. It is employed as a nutritive aid for anemia, diabetes, high cholesterol levels, liver problems, rheumatism, tuberculosis, and during convalescence.
In North America, the use of acerola is mostly based on its high content of vitamin C, which has long been thought in conventional and alternative health practices as a powerful antioxidant.

15. Buah Pear
Penanaman buah Pear boleh dikesan sejak 3000 tahun di Asia Bara. Ia merupakan pemakanan luar biasa di istana Perancis, Lousi XIV dan pernah dikenali sebagai "Hadiah dari Alam" oleh Homer di epik beliau, Odyssey. Buah Pear kaya dengan perisa, fiber ptassium, polyhenols, Vitamin C & Copper. Levulose, yang merupakan gula semula jadi paling manis terdapat di buah pear jika dibandingkan dengan buah-buahan lain.
Anti-infeksi/jangkitan
Pembersihan kolon
Mengawal tahap gula dalam darah
Anti-inflamation (Radang)
Membantu metabolisme
Memperbaiki tisu-tisu badan
Merendahkan tahap kolestrol
Mengekalkan kesihatan jantung
16. Buah Aronia
Jus Aronia mengandungi tahap anthecyanins & flavonoids yang tinggi, lima hingga sepuluh kali ganda daripada jus Cranberry, Nutrien yang memanfaatkan ialah Anti-Pengoksidaan, polyphenols, mineral dan pelbagai vitamin yang dipercayai boleh mengelakkan kanser dan penyakit kardium. Buah Aronia mengandungi mineral trace yang penting, ia telah digunakan sebagai pemkanan anti-biotik. Ia juga dilaporkan berguna untuk menentang inflamasi/radang, diabetes, dan masalah pengaliran darah. Ia mempunyai 10 kali ganda kandungan asid quinic buah Cranberry, yang menjadikannya buah yang sesuai untuk menentangi infeksi / jangkitan saluran air kencing.

17. Buah Passion
Buah Passion kaya dengan pelbagai vitamin, mineral dan fiber, termasuk kalsium, magnesium, fosforus, kalium, sodium dan sulfur dan juga vitamin B. Legenda Buah Passion bermula semenjak 2000 tahun yang lepas. Pada masa kini, kajian perubatan moden telah menggunakannya untuk menggalakkan tidur, menyenangkan kegelisahan dan berkesan terhadap budak yang keterlaluan aktif. Kesan kebaikan sampingan termasuk:

Asma
Diuretik ringan
Infeksi saluran air kencing
Mempergiatkan kesihatan jantung

18. Pisang
Pisang merupakan HANYA satu-satu buah yang bukan dari jenis pokok atau belukar tetapi dari jenis tanaman besar yang merupakan jenis herba besar dan berkaitan dengan jenis tumbuhan lili dan keluarga orkid. Pisang kaya dengan fiber, magnesium, Vitamin-B6, juga terkenal dengan kandungan potassium dan essential electrolyte yang membantu mengawal kimia darah, khasnya keseimbangan pH. Ia telah terbukti bahawa serotonin dan norepinephrine dalam pisang membantu mereka yang menghidapi penyakit tekanan psikologi. Buah Pisang telah dikaitkan dengan:

Tidak tidur lena
Penghasilan kolagen
Mengelakkan penyakit jantung dan kanser
Mengawal tekanan darah
Mempertingkatkan tenaga
Melegakan cirit-birit dan sembelit

19. Buah Appricot
Buah Appricot kaya dengan pelbagai agen-agen Anti-Pengoksidaan, fiber boleh larut, beta-carotene, magnesium, zat besi, fosforus, kalium dan vitamin C. Ia termasuk salicylate semulajadi, ramuan utama dalam aspirin. Nutrien yang terkandung dalam buah Appricot adalah terkenal untuk mengelakkan:
Strok
Kanser
Ketidakseimbang tekanan darah
Kemunduran Macular
Katarak
Penyakit prostate
Penyakit jantung